Most Rialto |
Riva del Vin. |
KUPIECKIE CENTRUM
Targi Rialto, najlepiej przypominające o tym, że Wenecja była niegdyś potęgą kupiecką, doskonale funkcjonują do dziś. W najświeższe szparagi, karczochy, popularną we Włoszech czerwoną endywię i nieprzebraną liczbę innych warzyw i owoców można zaopatrzyć się na Erberii - targu owocowo-warzywnym, zaś małż, ostryg, kałamarnic, ryb i wszelkiej maści frutti di mare najlepiej szukać na Pescherii przy Campo della Pescheria.
Na targach, zawsze można dostać świeże owoce oraz warzywa |
Idąc w kierunku Campo della Pescheria, mijamy San Giacomo di Rialto, najstarszy kościół w Wenecji (pierwsza budowla powstała tu prawdopodobnie w V w.), i plac, który warto odwiedzić z powodu tak zwanego Gobbo di Rialto - garbusa z Rialto. Gobbo był ostatnim przystankiem na trasie biegu, jaki w XVI w. musieli odbywać okładani batami drobni złodziejaszkowie (pierwszym był plac św. Marka).
Garbus z Rialto - Gobbo di Rialto |
PLAC KARNAWAŁU
Zmierzając w kierunku południowo- zachodnim docieramy do placu San Polo. Popularny wśród wenecjan campo ma bogatą tradycję świętowania i zabawy. W XV w. na placu było gwarno od okrzyków uczestników balów, maskarad i różnego rodzaju festynów. Na nowo Campo San Polo odżył w roku 1979, kiedy po dziesięcioleciach przerwy wenecki karnawał przywrócono do życia.
Plac San Polo |
Na placu najbardziej przykuwa uwagę przepiękna gotycka fasada Palazzo Soranzo, do dzisiaj będącego własnością tej rodziny.
Palazzo Soranzo |
Nie zlekceważmy też tutejszego kościoła San Polo - choć wyjątkowo eklektyczny w formie, nie bez powodu stał się „ojcem chrzestnym” dzielnicy. W środku zwracają uwagę obrazy m.in. Veronesego
i Tintoretta oraz czternaście stacji drogi krzyżowej autorstwa Giovanniego Domenika Tiepola, zaś fasada odznacza się wspaniałym gotyckim portalem i figurami lwów leżących u stóp XIV-wiecznej kampanili.
Kościół San Polo |
Santa Maria Gloriosa dei Frari |
Pod względem bogactw zgromadzonych tu dzieł sztuki kościół Frari ustępuje tylko Bazylice św. Marka i Pałacowi Dożów. Główny ołtarz zdobi tu pełen życia obraz Tycjana l - „Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny” z 1518 r., a nawę boczną jego „Madonna di Ca’ Pesaro”. Ołtarze boczne wypełniają arcydzieła Giovanniego Belliniego: „Matka Boska z Dzieciątkiem i świętymi”, prace Vivariniego i Donatella. Frari zachwyca też swoimi stallami, które zdobią XV-wieczne płaskorzeźby z przedstawieniami świętych i obrazkami z życia wenecjan. Niezwykłe są nagrobki wielkich: renesansowy doży Francesca Foscariego, klasycystyczny Tycjana oraz może najbardziej interesujący, wzniesiony przez uczniów Canovy grobowiec ich mistrza - w kształcie marmurowej piramidy.
Grobowiec Canovy |
SZCZODRY DAR
Na lezącym nieopodal Campo San Rocco wstąpmy do Scuoli pod wezwaniem św. Rocha (Scuola Grande di San Rocco). Scuolę założono na początku XVI w. jako instytucję charytatywną dla ofiar zarazy. Budowa rozpoczęta w roku 1515 trwała 34 lata, szczodrze i ochoczo finansowana z funduszy wenecjan, chcących ustrzec się w ten sposób od groźby choroby.
Scuola Grande di San Rocco |
Sala dell’ Albergo |