Na „twardym podłożu” (jak
tłumaczy się nazwę dorsoduro)
rozciągającym się na południe
i zachód od
Canal Grande i niejako
otulającym od południa dzielnicę
San Marco pierwsi osadnicy
pojawili się na długo przedtem,
zanim na wyspie Rialto powstała
pierwsza stała osada Wenecji.
Potem osadnictwo zaczęło rozprzestrzeniać
się na wschód, ale
sercem Dorsoduro pozostała jego
zachodnia część, z niewielkimi
placykami i zacisznymi uliczkami
biegnącymi od Canalazzo w kierunku
placu św. Małgorzaty.
Przyciąga on wenecjan i turystów
straganami, rybnymi kramami
i wyśmienitym, sławnym na całą
Wenecję pieczywem. Podobnie jak
na targach Rialto można się tu
zaopatrzyć w świeże frutti di mare,
owoce i warzywa, ale też pobuszować
w rozmaitych sklepikach i odsapnąć
przy deserze w przytulnych
kawiarnianych ogródkach. Miejscowy
koloryt odnajdziemy również
nad kanałem najbardziej
malowniczym w całej dzielnicy
- Rio San Barnaba, gdzie przy
nabrzeżu cumują owocowo-warzywne
barki.
|
Rio San Barnaba |
SZTUKA WALKI I PĘDZLA
Spacerując, zwróćmy uwagę na
„most pięści” (Ponte dei Pugni).
Most, podobnie jak wszystkie inne
w Wenecji, niegdyś pozbawiony
poręczy, był areną walki bokserów,
którzy w ferworze zmagań zrzucali
się nawzajem do wody. Z czasem
rywalizacja stała się tak zaciekła,
że przestała przypominać
zmagania sportowe i na początku
XVIII w. walk zakazano. Do dziś
dostrzeżemy tu wykute w białym
kamieniu dwie pary stóp.
|
Most pięści (Ponte dei Pugni) |
Mimo
wielu prawdziwie urokliwych zakątków dzielnicy do Dorsoduro
wielu zapuszcza się głównie dla
znajdującej się tu Gallerie dell’ Accademia.
I choć cała Wenecja jest
jednym wielkim muzeum, ta największa
kolekcja sztuki weneckiej
jest nie mniej obowiązkowym
punktem programu niż
Bazylika św.Marka. W jednym miejscu, w trzech
dawnych budynkach kościelnych,
zgromadzono obrazy wielkich mistrzów.
Są tam dzieła weneckie
z czasów średniowiecza i prace Paolo
Veneziano, twórcy szkoły weneckiej.
Zgromadzono też obrazy
z wczesnego renesansu, w którym
królowała w Wenecji uzdolniona
malarsko rodzina Bellinich. Galeria
mieści też dzieła z okresu Tintoretta
i Veronesego, kiedy szkoła wenecka
osiągnęła swoje apogeum,
oraz malarstwo mistrzów baroku
i rokoko. Galerię założył w roku
1750 malarz Giovanni Battista
Piazzetta, a ponad pół wieku później
jej zbiory powiększyły się
o prace ze zlikwidowanych przez
Napoleona kościołów i klasztorów.
|
Gallerie dell’ Accademia |
Wielbiciele sztuki nowoczesnej nie
ominą Palazzo Venier dei Leoni,
do którego w 1951 r. amerykańska
milionerka, mecenas sztuki Peggy
Guggenheim, przeniosła swoją
olbrzymią kolekcję. W wypełnionych
światłem salach przy dziełach
Picassa, Pollocka, Malewicza i de
Chirico można wypocząć od
wszechobecnej w Wenecji atmosfery
renesansu.
|
Palazzo Venier dei Leoni |
Ci, którym taki odpoczynek
nie wystarczy, powinni
przedostać się stąd na Zattere,
południowe nabrzeże, skąd z perspektywy
przytulnych kawiarenek
doskonale widać zachód słońca
nad kanałem.
|
Zattere |
Jedno z najbarwniejszych
wnętrz Wenecji
kryje kościół San Sebastiano.
Swój wystrój budowla
zawdzięcza Paolo Veronesemu
(1528-1588), który przez wiele
lat ozdabiał poszczególne jej
części - od sufitów zakrystii
i nawy po prezbiterium. Za najwspanialsze
uważa się malowidła
plafonowe przedstawiające
dzieje Estery, która miała
udział w wyzwoleniu narodu
żydowskiego. W San Sebastiano
artysta znalazł miejsce spoczynku.
|
San Sebastiano |
W zachodniej części
Dorsoduro, tuż nad
Canal Grande, dostrzeżemy
piękną renesansową bryłę Ca'
Dario. Urokliwa rezydencja nie
daje jednak szczęścia swoim
mieszkańcom. Przez stulecia
istnienia była świadkiem tylu
bankructw, samobójstw i morderstw,
że można by nimi obdzielić
niejeden dwór królewski.
Ostatnie samobójstwo miało tu
miejsce przed 14 laty.
|
Palazzo Ca'
Dario |
Dzielnica Dorsoduro
|
1. Rio San Barnaba 2. Most pięści (Ponte dei Pugni) 3. Gallerie dell’ Accademia 4. Palazzo Venier dei Leoni 5. Zattere 6. Palazzo Ca'
Dario 7. San Sebastiano |